Wednesday, April 13, 2011

Jika Dia Sudah Tiada....

Sebuah perkahwinan itu adalah ibarat ‘the union of two souls’ atau ‘the joining of two people’ atau ‘2 becomes 1’ dsb lagi.  Allah s.w.t. telah menjadikan setiap manusia itu untuk hidup berpasang-pasangan. Kalau ada Adam, adalah Hawanya, betul tak? Setiap insan yang sedang mencari pasangan hidup sentiasa mengharapkan agar dia akan mendapat yang terbaik, walaupun tidak ‘perfect’. Hey, there’s no such thing as a perfect man/woman, right?

Happy couple


Anyway, setelah melangsungkan perkahwinan, sudah tentulah kita semua akan mengharapkan agar rumahtangga yang dibina akan sentiasa kekal bahagia sehingga ke akhir hayat. Tetapi iyelah… setiap pasangan tidak akan terlepas dari diuji dengan pelbagai dugaan dalam rumahtangga mereka. Itulah asam garam hidup berumahtangga sebenarnya. Lagikan lidah sendiri pun boleh tergigit, kan… apatah lagi suami isteri…… :-)
Fighting ...
Kadang-kala akan berlaku bermacam-macam perselisihan faham di dalam rumah tangga. Mungkin masalah timbul dari segimiscommunication misalnya, ataupun sifat pentingkan diri sendiri. Kengkadang tue kita mungkin akan berasa terlampau marah dengan si isteri/suami hinggakan tidak ingat dah apa pengorbanan mereka pada kita selama hidup bersama. Dan kengkadang tue mungkin jugak kita bersikap acuh tak acuh pada pasangan kita. Misalnya, time si isteri nak berbual-bual, time tu jugaklah si suami sedang asyik duk layan PS3.

Kita jugak tak menghargai kewujudan mereka as our better half… Ada jugak sesetengah pasangan yang dah lama mendirikan rumah tangga, nak say ‘I Love You’ pun dah naik muak… Tetapi, you all ada terfikir tak pada satu hari nanti, JIKA orang kesayangan anda ini sudah tiada lagi?

- Siapa yang akan menjaga makan minum anda?
- Siapa yang akan membebel jika anda tidak menjaga kesihatan diri?
- Siapa yang akan suapkan makanan bila anda sakit?
- Siapa yang akan membantu ketika anda dilanda masalah?
- Siapa yang akan memeluk anda dan membisikkan kata2 cinta di telinga anda?
- Siapa yang akan ber-sms atau menelefon untuk bertanyakan khabar?
- Siapa yang akan berkongsi kegembiraan dan memberi semangat apabila anda berasa murung?
- Siapa yang akan menemani/berbual dengan anda jika anda sunyi?
- Siapa yang akan memeluk anda dengan erat jika anda kesejukan di waktu malam?
- Siapa yang akan mendengar luahan hati anda?
- Siapa yang akan temani anda sewaktu hari tua nanti?

Cinta sampai ke tua...:-)

Sedari ataupun tidak, sebenarnya terlalu banyak peranan yang dimainkan oleh pasangan hidup kita. Setiap hari bersama akan meninggalkan kenangan suka duka di dalam kehidupan. Jika hari ini anda berasa marah atau terkilan dengan sikap si dia, esoknya… apa kata anda lupakan saja perasaan amarah itu dan carilah ruang kemaafan di hati anda. Bersabar dengan segala dugaan dan hargailah pasangan anda semasa dia masih ada di samping anda and never take your partner for granted. Jangan pulak you all menyesal satu hari nanti kerana gagal menyebut ‘Saya sayangkan awak sepenuh hati’ … walaupun peluang itu sudah berjuta kali terpacak di depan mata…

Nyesal tak sudah........
You only live once…. so make the best of it.


Dipetik dengan izin dari blog "setelkawin.com"

No comments:

Post a Comment

Arts by Alisha and Aneesa.