Wednesday, April 13, 2011

My First BF Journey.

Ari nie, aku renungkan semula, macam mana bermula nya my BF journey.
Sebetul nya, sepanjang pegnan, aku tak pernah terfikir dan tak pernah terlintas di sudut hati kecik aku nie, aku nak fully breastfeeding.. Mungkin disebabkan faktor, aku tak pernah di'expose' tentang ape itu fully bf, camne nak buat, gadget2 pun aku tak tau. Mungkin jugak disebabkan aku berada di Terengganu yang mana tak banyak kedai2 berkaitan bf. Aku selalu baca majalah Pa&Ma, tapi aku tak terbukak hati pun. Cuma ader satu artikel yang  buatkan aku pernah terdetik berangan nak buat stok susu...(aku takkan lupa artikel tu, siap ada gambar stok2 susu yg banyak dlm peti ais, guna botol susu MLO)
Sweet jer kaler  botol2 tu. Tu yang teringain nak guna jugak tu. :)
Kemas jer biler disusun dalam freezer + sweet biler combined kaler biru + pink tu (Pic: Ehsan GOOGLE)
Tapi masih lagi tak terlintas nak fully bf...Tapi aku cuma kata dlm hati aku, "kalu aku ditakdirkan dapat anak, aku nak beli gak botol susu macam tu. Comel biler disusun banyak2.. hehe" Lagipun masa artikel tu keluar, aku tak nampak bayang lagi pun nak pregnan.

Tahun 2010, Alhamdulliah...Sebaik sajer aku lahir kan my little dotter, Alisha, nurse kat spital tu dah paksa aku bf baby.. Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu. Biasa laa hospital gomen. Time tu aku nak marah pun ader kat nurse tu. Ye laa. Aku dah laa tak rasa pun nak fully bf, tambah pulak aku tak reti pun nak pegang baby. Susu pulak tak berapa nak ader masa hari pertama  tu. Cuma, aku bertuah sebab, sejak 6 month pegnan, actually susu dah mula kuar biler dipicit. Mungkin Allah nak bagi signal kat aku, supaya aku lagi bersemangat nak bf. Tapi aku manusia biasa. Tak rasa aper2 pun masa tu.

Di akhir2 pregnancy time aku, aku bertemu kawan yg betul bersemangat bile bercerita tentang BF ni. Kak Zana nama dia. (Tenkiu K.zana). K.zana banyak kasi dorongan dan semangat pada aku untuk fully bf my baby bile dah lahir nanti. Dan K.Zana turut meng'offer'kann diri dia untuk tolong aku beli aper sajer gadget berkaitan bf. Sampai begitu skali semangat nya K.Zila bila  bercakap psl bf. My hubby kat mana?? Tak support ke

First day, My Alisha lahir, aku terpaksa picit my breast untuk kuar kan beberapa titik susu. Bayang kan sepanjang hari, dari subuh sampai tengahari, my baby yg baru beberpa jam menjengah dunia tu, tak minum aper2 lagi. Aku tertekan jugak. Then, bile tengah hari waktu melawat, bile umi ngan my MIL datang, baru laa aku cuba picit "B" utk kasi susu kat baby. Tu pun letak dalam sudu. Dapat laa 2/3 titik. Siap mintak my mum beli susu FM petang tu sebab susu aku  tak der.
1st day- Kasi susu guna sudu. Tu pun terpaksa picit cik 'B'. Dapat laa 2/3 titik.
Hari kedua, dah start mengurut. Panggil sorang bidan kampung nie, urut2 seluruh badan selepas bersalin. Alhamdulillah, lepas mengurut,  susu kuar mencurah-curah. Sampai tak larat nak pump. Selalu je cik 'B' bengkak.

No comments:

Post a Comment

Arts by Alisha and Aneesa.